Obligatoriske kurser

MPH-uddannelsen er opbygget af en række obligatoriske kurser samt to valgfrie kurser. Nedenstående kurser skal alle tage:

 

 

 

 

 

Indhold:
De studerende skal i Introduktion til epidemiologi og biostatistik opnå forståelse for basale epidemiologiske og statistiske begreber som undersøgelsestyper, confounding og bias, tilfældig variation, sikkerhedsinterval og signifikanstest.

Evaluering:
Introduktion til epidemiologi og biostatistik evalueres ved en skriftlig 7-dages opgave med efterfølgende mundtlig eksamen.

Kursusledere:
Statistik: Professor Thomas Scheike, Institut for Folkesundhedsvidenskab 
Tlf.: 35 32 79 28. E-mail: thsc@sund.ku.dk

Epidemiologi: Lektor My Catarina von Euler-Chelpin, Institut for Folkesundhedsvidenskab
Tlf.: 35 32 76 70. E-mail: myeu@sund.ku.dk

ECTS
10

Pris:
15.000 kr.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Indhold: 
Kurset giver en indføring i teoriens rolle i kvalitativ metode og erfaring med de konkrete metoder samt kendskab til de særlige muligheder, udfordringer og problemstillinger, som knytter sig til kvalitativ vidensproduktion. Fokus er på det semi-strukturerede interview, det antropologiske feltarbejdes deltagerobservation samt dokumentanalyse. Kurset giver også kendskab til de redskaber og begreber, der anvendes til at vurdere kvalitet i kvalitativ forskning.

Evaluering:
Kvalitativ metode: Sundhedsvæsen, kultur og samfund evalueres ved en skriftlig opgave, der udarbejdes under kurset.

Kursusleder:
Professor Mette Nordahl Svendsen, Institut for Folkesundhedsvidenskab. Tlf: 35 32 76 24. E-mail: mesv@sund.ku.dk

ECTS:
10

Pris:
15.000 kr.

 

 

 

 

 

 

 

 

Indhold:
Kurset gennemgår, hvordan sundhed og sygdom kan måles og analyseres, samt hvilken betydning sociale determinanter har for sundhed. Kurset sætter fokus på udvalgte folkesundhedsproblemer og på socioøkonomiske faktorers betydning for borgeres sundhedsrelaterede handlinger og sundhed, både i et nationalt og et internationalt perspektiv.

Gennem kurset vil en række internationalt anerkendte forskere præsentere deres forskning, og disse bidrag sættes ind i en folkesundhedsvidenskabelig ramme, hvor tværfagligheden gøres tydelig. De studerende opnår kompetencer til at analysere folkesundhedsproblemer ved brug af forskellige videnstyper og til at vurdere, hvorledes forskellige vidensbidrag kan berige en samlet analyse og udvikling af aktiviteter til bedring af folkesundheden.

Evaluering:
Sundhed og samfund i et tværvidenskabeligt perspektiv afsluttes med en individuel 7-dages opgave.

Kursusleder: 
Lektor Anette Lykke Hindhede, Institut for Folkesundhedsvidenskab og UCSF
E-mail: anette.lykke.hindhede@regionh.dk 

ECTS:
7,5

Pris:
11.250 kr.

 

 

 

 

 

 

 

 

Indhold:
Kursets indhold falder i fem overordnede temaer:

  1. Sundhedsvæsenets organisation og aktiviteter
  2. Sundhedspolitik
  3. Teknologi og medicinsk praksis
  4. Styring af sundhedsvæsenet
  5. Sundhedsøkonomi, finansiering og ressourcestrømme samt sundhedsøkonomisk evaluering

Målet med kurset er at give deltagerne et grundigt kendskab til sundhedsvæsenets struktur, aktiviteter og finansiering, strukturen af det politiske system samt af de regulerende myndigheder og styringsredskaber inden for sundhedsvæsenet. Der vil i undervisningen blive lagt vægt på at skabe en forståelse af, hvordan sociale, politiske, teknologiske og økonomiske processer former sundhedsvæsnet. Derudover skal den studerende have kendskab til karakteristika ved "markedet" for sundhedsydelser og de afledede konsekvenser af sundhedsvæsenets indretning. Endvidere skal den studerende have en forståelse af incitamentsstrukturer, policy analyse, organisation af sundhedsprogrammer, implementering, evaluering og inerti i offentlige organisationer.

Evaluering

Sundhedsvæsenets organisation, styring og økonomi evalueres ved en individuel kursusopgave efter 7-trinsskalaen.

Kursusleder 
Lektor Signe Smith Jervelund, Institut for Folkesundhedsvidenskab.
Tlf.: 35 33 73 39. E-mail: ssj@sund.ku.dk

ECTS:
7,5

Pris:
11.250 kr. 

 

 

 

 

 

 

 

Indhold:
Kurset giver et helikopter-perspektiv på de største udfordringer vi har i folkesundhed, og indsigt i evidensbaserede sundhedsfremmende indsatser.

Vi bevæger os væk fra ansigt-til-ansigt rådgivningen af den enkelte borger til hele befolkningens sundhed, og fra patienten til borgeren der skal have sunde rammer for at kunne leve et sundt liv. Kursisten får indblik i de sociale og socialpsykologiske samt samfundsskabte elementer der har betydning for folkesundheden, hvilke interessenter der modarbejder eller fremmer folkesundhed, arenaer hvor forebyggelse kan foregå samt etik og adfærdsteorier. Kursisten lærer om eksisterende forebyggelsesstrategier og får eksempler på forebyggelsesprogrammer og deres effekt eller mangel på samme. Den studerende vil på kurset udvikle professionel kompetence inden for prioritering, planlægning, implementering og evaluering af forebyggende og sundhedsfremmende indsats over for befolkningen. Kurset vil desuden give de studerende indsigt i den opdaterede internationale evidens på forebyggelsesområdet.

Evaluering:

Forebyggelse og sundhedsfremme evalueres via en 7-dages opgave med efterfølgende mundtlig eksamen.

Kursusleder: 
Adjunkt Else Foverskov, Institut for Folkesundhedsvidenskab.
Tlf.: 35 32 89 74. E-mail: elfo@sund.ku.dk 

ECTS:
7,5

Pris:
11.250 kr.

 

 

 

 

 

 

 

 

Indhold:
Kurset skal forberede de studerende på arbejdet med deres masterprojekt og lære dem at udarbejde en folkesundhedsvidenskabelig problemstilling og diskutere det etiske og videnskabsteoretiske grundlag for en sådan problemstilling.

Evaluering: 
Kursusopgave

Kursusledere:
Adjunkt Jeanette Knox, Institut for Folkesundhedsvidenskab
E-mail: knox@sund.ku.dk

ECTS:
2,5

Pris:
3750 kr.